המלצות למטפלי אייפק בזמן קורונה

 

מסמך זה הוא מבוסס על מסמך הנהלים להתמגנות כנגד נגיף הקורוה שפרסמה האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי ב-27.4.20 ועבר התאמה לשיטת אייפק.

 

מטפלי אייפק יקרים,

לשמחתנו, משרד הבריאות אישר לרפואה המשלימה לחזור לפעול. זו פעם ראשונה שהמשרד מתייחס אלינו כאל חלק אינטרגרלי מהשירותים הרפואיים בקהילה, וזה הישג גדול! כל הכבוד לנציגי האיגודים שפעלו רבות להשיג את השינוי זה.

יחד עם זאת, יש כרגע הרבה בלבול בשטח, הנחיות והמלצות לכאורה סותרות, פרשנות לא ברורה – לכן החלטנו לתת במסמך זה את הפרשנות שלנו כעמותת מטפלי אייפק עם התייחסות רלוונטית לתחום הטיפול שלנו.

המלצות אלה מפרטות את הנחיות משרד הבריאות, כדי לוודא שכולנו ננהג באחריות ונוכל להמשיך את עבודתנו המבורכת בתרומה לבריאות ציבור המטופלים, בלי לסכן אותם או את עצמנו.

  • רשימה זו היא בגדר המלצה בלבד והאחריות המלאה והבלעדית עליכם המטפלים.
  • חובה לנהוג לפי ההנחיות המחייבות של משרד הבריאות כדי לא לסכן את בריאותכם ואת בריאות מטופליכם.
  • יש להתעדכן בהנחיות משרד הבריאות למרפאות בקהילה, ככל שיצאו הנחיות נוספות.

 

כללי:

  1. כמטפלי אייפק נשתמש בכל הכלים שלנו, בפרט במבחן שריר, כדי להבטיח את ביטחוננו ואת ביטחון מטופלינו. יחד עם זאת, מבחן שריר מהווה כלי נוסף ולא מחליף את ההנחיות המחייבות של משרד הבריאות.
    כך לפני כל קביעת תור וגם בזמן התזכורת יש לשאול אם נכון ובטוח שאותו מטופל יגיע לטיפול. וודאו שהשאלה שלכם מכסה גם את ביטחונכם הטפלים ובני ביתכם וגם את ביטחון המטופל ובני ביתו.
  2. ככל שניתן, עדיף להמשיך בטיפול מרחוק, בעיקר אל מול אוכלוסיות בסיכון, ובפרט זה האוכלוסיה המבוגרת.
  3. בכל מקרה בו מטפל אינו חש בטוב וקיים חשש לבריאותו המלאה והתקינה, לרבות תסמינים נשימתיים ו/או חום, חל איסור מוחלט להמשיך ולטפל! יש לבטל את הטיפולים ולבדוק מול הגורמים המוסמכים חשש מהידבקות בנגיף.
  4. אסור להכניס למרפאה אנשי צוות או למטופלים אשר:
    – סבלו בשבועיים האחרונים מאחד או יותר מהתסמינים הבאים: חום מעל 38.0, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר, דלקת של הלחמיות, כאבים בלוע, שלשולים, להוציא תסמינים כרוניים על רקע של אסתמה או אלרגיה.
    – התבקשו להיות בבידוד או שנחשפו לחולה קורונה מאומת.
  5. יש לוודא עמידה בדרישה זו באמצעים הבאים:
    – בזמן קביעת התור ובתזכורת, יש להדגיש בפני המטופלים להימנע מלהגיע לקליניקה בכל אחד מהמצבים שפורטו בסעיף הקודם.
    – לפני ההגעה למרפאה, יש לקיים שיחת טלפון עם המטופל על מנת לבדוק אפשרות לטיפול מרחוק ולוודא שאינו עונה להגדרות שבסעיף הקודם.
    – בכניסה למרפאה יש לתלות שלט המתריע בפני כניסה למרפאה לכל אדם הסובל מתסמינים נשימתיים, חום מעל-38.0 או בא במגע עם חולה מאומת לCOVID-19 .
    – יש למדוד חום לכל מבקר במרפאה, עובד או מטופל. לא תותר כניסתו של מי שחומו 38.0 ומעלה.
    – מומלץ להכין שאלון קצר לשלילת גורמי סיכון למילוי ע"י כל המטופלים בכניסתם למרפאה. ראו דוגמה בנספח.
  6. מגבלות זמני טיפול:
    למרות שבמסמך הרשמי של משרד הבריאות זה לא מפורט, יש הבנה שרצוי להגביל את זמן שהיית המטפל בקרבת המטופל לזמן קצר כמה שניתן. איגודים שונים מדברים על 15-20 דקות זמן מצטבר (ז"א זמן מנוחה שהמטופל לבד בחדר לא נחשב).
    – אז תחשבו איך אתם עושים את זה: אולי רק טיפול פיזי, רק רגשי, חלק מרחוק בתוך המרפאה, חלק לתת למטופל לבצע על עצמו כשהמטפל מנחה ממרחק של 2 מטר… בקיצור, היו יצירתיים…
    – אבחונים מומלץ לפצל למפגש זום מקדים לקליטת המידע, והמפגש הפיזי ישמש רק לבדיקות במבחן שריר.
  7. כדי למנוע התקהלות:
    – יש לקבוע את הטיפולים ביומן באופן מסודר ומרווח.
    – החזרה לפעילות תהיה הדרגתית, בשלב ראשון לכ-70% מנפח הפעילות.
    – ככל שמזמנים קשישים או מטופלים מאוכלוסיות סיכון אחרות למרפאה, יש לשקול הקצאת זמן ארוך יותר לביקור, כדי לוודא הפרדה מלאה בינם לבין מטופלים אחרים.
    – רצוי לא לאפשר כניסה למלווים של המטופל אל חלל המרפאה, כולל אזור ההמתנה, למעט במקרים בהם המטופל נזקק לסיוע. ילדים יוכלו להיכנס עם מלווה אחד בלבד.
    – אם עובדים במרפאה מספר מטפלים, יש להקפיד על "ריחוק חברתי" ביניהם. אין להתקהל בחדר שתייה או לצורך פעילות משותפת. צוות מטפלים שעובד ביחד באופן קבוע, ייחשב קפסולה ולא יידרש ריחוק חברתי.
  8. אמצעי מיגון נדרשים:
    – על כל הנכנס למרפאה לחטא את ידיו בתמיסת אלכוג׳ל  70% או ספטול ולעטות מסיכה בכל זמן שהייתו במרפאה, כולל זמן הטיפול.
    – מומלץ שלא להשתמש או לאשפר למטופלים שימוש במסיכת 95N עם פילטר, משום שהפילטר גורם לפיזור מוגבר של נשיפת החובש אותה. במקרה כזה, אפשר להציע למטופל להרכיב מעל מסיכה כירורגית.
    – יש להקפיד על חלון פתוח בחללי הקליניקה וחדרי ההמתנה.
    – יש להימנע מלחיצת ידיים וחיבוקים.
  9. למעקב אחרי אנשים ששהו במרפאה, יש לרשום זמני הגעה ויציאה.
  10. בישובים או בשכונות המוגדרים כ"אזורים מוגבלים", יש להקפיד ולטפל רק במבקרים של צורך רפואי חיוני או דחוף.
  11. אין לטפל במסגרת קבוצית (מספר מטופלים בחדר טיפולים אחד), כמו שמקובל בחלק מהמרפאות הקהילתיות.
  12. לגבי קליניקות המצויות בתוך הבית ללא כניסה נפרדת, מומלץ לשקול עבודה בקליניקה חיצונית, בשל הצורך לאפשר הקפדה מלאה על ההנחיות, להגנה על בריאות המטופלים ובני המשפחה.

 

באזור ההמתנה:

  1. יש להחזיק באזורי ההמתנה בקבוק/מתקן לחיטוי ידיים (אלכוג׳ל 70%) עבור המטופלים.
  2. יש להקפיד על מרחק ישיבה של 2 מ' בין מטופל למטופל באזור ההמתנה ולוודא שכולם, כולל מלווים, עוטים מסיכות.
  3. אם אין מזכירה בחדר ההמתנה, יש לשים שלט במקום בולט עם הנחיות אלו.
  4. אין להכניס מטופלים למטבחון / פינת שירות או להציע משקאות.
  5. מומלץ לא לאפשר למטופלים שימוש בשירותים במרפאה, ואם אין ברירה, יש להקפיד לחטא לפני ואחרי השימוש.
  6. אין להשאיר כתבי עת או צעצועים מפוזרים ברחבי המרפאה.

 

בחדר הטיפולים :

  1. לפני תחילת הטיפולים, יש לנגב את הכיסאות וכל המשטחים בחדר הטיפולים עם מגבוני חיטוי ספוגים בתמיסת כלור או בתמיסת אלכוהול 70%, תוך שימוש במסיכה וכופפות. ניתן להזמין מגבונים כאלו אצל ספקים שונים.
  2. בחדר הטיפולים ישהו רק מטפל אחד ומטופל אחד. במקרים בהם המטופל נזקק לסיוע אדם נוסף / ילד, ניתן להכניס מלווה אחד, אשר יתמגן במסיכה כירורגית וכפפות.
  3. בכל זמן השהייה במרפאה כולל בזמן הטיפול, על המטפל לעטות מסיכה כירורגית וכפפות.
  4. את המסיכה הכירורגית על המטפל להחליף כל 4 שעות או אם היא נרטבת.
  5. בטיפול באוכלוסיות בסיכון, כולל באוכלוסיה המבוגרת או טיפול בצוות רפואי, מומלץ להשתמש במסיכת 95N ללא פילטר. במקרים אלו מומלץ לשקול שימוש גם במשקף.
  6. יש לחטא את הידיים באבמצעות ספטול או אלכוג׳ל (70%) או באבמצעות מים וסבון:
    – בכל הסרת כפפות
    – בין מטופל למטופל
    – לאחר מגע עם המסיכה
    * שימו לב להנחיית משרד הבריאות בנושא נטילת ידיים (מצורף בנספח)
  7. יש להחליף כפפות בין מעבר ממטופל למטופל.
  8. יש להקפיד על משך שהייה מינימלי ככל האפשר בקרבת המטופל. מומלץ שמשך הזמן המצטבר בקרבת המטופל לא יעלה על 15 דקות.
  9. בין טיפול לטיפול יש לחטא את המשטחים, כסא המטופל, מיטת המטופל, ידיות, מתגים או כל אביזר בו אתם משתמשים בזמן הטיפול, כולל עט כתיבה ומקלדת המחשב, עם מגבוני חיטוי. בסיום השימוש זרקו את המגבונים לפח.
  10. יש להחליף את הסדין / אל-בד בין מטופל למטופל, ואת הסדין המשומש יש לזרוק לפח. שימו לב שאת הסדין החדש אתם מניחים על המיטה בכפפות חדשות ונקיות.
    מומלץ לבקש מהמטופלים להביא סדין ושמיכה – אלה ייחשבו כמו בגדים שלהם. כך ניתן לחסוך זבל חד-פעמי.

 

בסיום יום הטיפולים

  1. בסיום יום הטיפולים, יש לנקות היטב את חדרי הטיפולים ואת אזור ההמתנה, באמצעות מגבוני חיטוי, כולל המשטחים שפורטו לעיל, לרבות מקלדת המחשב וכל אמצעי עזר שאתם משתמשים בו.
  2. את הרצפה יש לשטוף היטב בתערובת של מים, כלור וסבון בסיום כל יום טפולים.
  3. רצוי לפתוח את החלונות בחדר הטיפולים ולהשאירם פתוחים לאורך הלילה.

 

אנו חוזרים ומדגישים כי רשימה זו היא בגדר המלצה בלבד והאחריות המלאה והבלעדית על כל מטפל ומטפל. חובת כולנו לנהוג לפי ההנחיות המחייבות של משרד הבריאות כדי לא לסכן את בריאותנו ואת בריאות מטופלינו.

ברכת בריאות שלמה,
ועד עמותת מטפלי אייפק

 

נספח 1

דוגמה לשאלון בנושא קורונה:
* למילוי לכל מטופל בכל הגעה למרפאה:

 שאלון למטופלים בתקופת הקורונה

עפ"י הנחיות המשרד הבריאות

 

תאריך: _______  שעת הגעה: _____  שעת עזיבה _____     שם המטופל/ת: ______________

 

  • האם היה לך חום מעל 38 במהלך השבועיים האחרונים?                                                כן / לא
  • האם סבלת בשבועיים האחרונים מנזלת או שיעול שאינם אלרגיים או כרוניים?                    כן / לא
  • האם סבלת בשבועיים האחרונים מכאבי גרון שאינם כרוניים?                                      כן / לא
  • האם סבלת בשבועיים האחרונים מכאבי בטן, יציאות רכות או שלשול שאינם כרוניים?          כן / לא
  • האם סבלת בשבועיים האחרונים מדלקת עיניים שאינה אלרגית או כרונית?                        כן / לא
  • האם סבלת בשבועיים האחרונים מאובדן חוש הטעם או הריח שאינם כרוניים?                    כן / לא
  • האם פגשת בשבועיים האחרונים אנשים עם התסמינים הנ"ל?                                         כן / לא

 

נספח 2